S-ar putea ca drumul pe care îți dorești să îl alegi în viață să nu fie neapărat antreprenoriatul. Cu toate acestea, credem că ar fi potrivit ca orice tânăr să experimenteze toate formele prin care poate aduce valoare celorlalți și prin care să primească valoare înapoi, măcar o dată. Fiecare dintre următoarele rolurile de angajat, freelancer și antreprenor vine cu lecții valoroase care ne ajută să ne dezvoltăm. Ne ajută să ne formăm abilități diferite de care ne putem bucura toată viața și să privim cariera dintr-un alt unghi. Nu trebuie să deții o companie uriașă ca să te numești antreprenor. Cel puțin nu la vârsta ta sau nu cu experiența ta de până acum. Pentru început ai nevoie de un produs sau de un serviciu pe care să-l vinzi și câțiva clienți. Dacă faci asta, din punctul nostru de vedere, ai o afacere. Și, cine știe? Poate că atunci când îți vei începe prima afacere, va fi dragoste la prima vedere și vei continua să o faci cu bucurie mai mult timp. Așa că haide să vedem ce ai de făcut ca să-ți deschizi propria afacere.
Dacă nu avem ce să vindem este cam greu să spunem că avem o afacere. Iar dacă ideea unui produs sau a unui serviciu este intimidantă, amintește-ți că tot ceea ce facem este să creăm sau să oferim un lucru de valoare pentru clienții noștri. Ai aflat în carte că valoarea stă la baza oricărei cariere, iar antreprenoriatul este doar una dintre formele prin care putem crea valoare în lume. În continuare ți-am pregătit câteva întrebări prin care poți să găsești produsul sau serviciul pentru afacerea ta.
Pe parcursul cărții am discutat despre valorile și pasiunile tale. Pornind de la ele, ce produs sau serviciu ar putea aduce valoare celorlalți?
________________________________________________________________________
Care sunt abilitățile tale prin care ai putea crea un produs sau serviciu pentru ceilalți? Poate te pricepi să lucrezi în anumite programe pe calculator, poate te pricepi să creezi lucruri, să gătești sau să desenezi, poate că știi să folosești anumite unelte sau instrumente, poate că te pricepi de minune la o anumită materie, poate că te pricepi să organizezi diverse proiecte, să faci fotografii sau să filmezi, să cânți la un instrument sau să prezinți în public. Lista poate continua la nesfârșit. Important este la ce te pricepi tu.
________________________________________________________________________
La ce alte produse sau servicii te poți gândi pentru a începe o afacere? Dacă alegi să distribui produse care există deja, care sunt acestea?
________________________________________________________________________
Dacă vorbim despre un serviciu, atunci este destul de clar ce avem de făcut atunci când avem un client. Însă, dacă vorbim despre un produs fizic sau digital, cel mai probabil va trebui să construim produsul sau să-l cumpărăm din altă parte. Următorii pași te vor ajuta să faci asta.
Care este produsul pe care l-ai ales?
_________________________________________________________________________
Ce trebuie să faci ca să-l ai gata de vânzare? Trebuie să-l construiești? Trebuie să-l cumperi? Trebuie să-l creezi?
_________________________________________________________________________
Dacă trebuie să-l cumperi, de unde poți să faci asta? Cine ar putea să fie furnizorii tăi?
_________________________________________________________________________
Dacă ai nevoie de materie primă ca să poți să-ți creezi produsul, de unde poți să o cumperi?
_________________________________________________________________________
Ce trebuie să faci după ce ai materia primă?
_________________________________________________________________________
Ai nevoie de alte instrumente? Sau poate de ajutor sau de alte companii care să te ajute să creezi produsul final?
_________________________________________________________________________
Te-ai gândit la un ambalaj pentru produsul tău? Ce poți să folosești ca să-ți prezinți produsul într-un mod cât mai atractiv? Ai nevoie de cutii, sticluțe sau orice alt fel de recipiente? Ai nevoie de hârtie, folie, bandă adezivă sau orice alt fel de materiale? De unde poți să cumperi sau cu cine trebuie să discuți ca să creezi acest ambalaj?
_________________________________________________________________________
Ai nevoie de condiții speciale ca să-ți păstrezi, depozitezi sau să-ți livrezi produsele?
_________________________________________________________________________
Oferi livrare pentru produsele tale? Dacă da, ai nevoie să găsești un curier sau o metodă potrivită de transport.
_________________________________________________________________________
Ce alte detalii trebuie să iei în calcul atunci când îți creezi produsul? Cine te poate ajuta să-l creezi?
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Pune laolaltă tot ce am discutat până acum și fă un plan ca să-ți creezi produsul.
Cum arată clientul ideal care are nevoie de produsul sau serviciul tău? Descrie-l cât mai în detaliu.
________________________________________________________________________
Ce problemă rezolvă produsul sau serviciul pentru clienții tăi?
________________________________________________________________________
Ce se întâmplă dacă nu își rezolvă această problemă? Imaginează-ți că cei cărora te adresezi nu își rezolvă această problemă. Ce impact are acest lucru, pentru ei, acum și pe viitor? Folosește acest detaliu mai târziu în promovarea produselor tale.
________________________________________________________________________
Ce ar trebui să spui sau să faci ca să le atragi atenția asupra produsului sau serviciului tău?
________________________________________________________________________
Ce alte probleme poți rezolva pentru acești clienți? Poți să mai creezi și alte produse sau servicii pentru ei?
________________________________________________________________________
Dacă ar fi să faci o scurtă poveste începând cu o zi din viața clientului tău, continuând apoi cu problema pe care o are și, în final, cu soluția pe care i-o oferi tu, cum ar arăta această poveste?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Unde îți poți găsi clientul ideal? Poate că oamenii care au cea mai mare nevoie de produsul sau de serviciul tău petrec mult timp pe rețelele sociale. Poate că locuiesc într-o anumită parte a orașului sau chiar în cartierul tău. Poate că îi găsești în clădirile de birouri din centru. Poate că îi găsești la școală, în parcuri, în parcările magazinelor mari sau în orice alt loc la care te poți gândi. Oricât de mult ne-am dori, nu este destul să ne deschidem un magazin în fața casei și să ne așteptăm să se facă o coadă la intrare din prima zi. Important este să afli cum poți să-ți găsești clienții ideali.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
4. Cum poți să-ți promovezi afacerea?
Spuneam mai devreme că, din păcate, de cele mai multe ori, nu este destul să începem și să ne așteptăm să vină clienții la noi. Indiferent dacă avem un magazin online, o pagină de Social Media, un magazin fizic sau doar propria cameră în care începem afacerea, este nevoie să ne promovăm. Iar despre promovare există biblioteci întregi pline de tehnici, tactici și strategii. Dar, pentru început, răspunde la următoarele întrebări:
Care este promisiunea mea pentru clienți? Ce ofer? Ce probleme pot să rezolv pentru ei?
_________________________________________________________________________
Fă o cercetare de piață. Caută pe internet produse sau servicii similare cu cele cu care vrei tu să începi. Citește textele cu care acele afaceri se promovează. Citește ofertele pe care ei le au. Dacă vezi o reclamă la tv, pe internet sau într-un catalog, inspiră-te din modul în care alte afaceri promovează aceleași produse sau servicii. Studiază prețurile la care se vând aceste produse sau servicii în piață. Descoperă un lucru pe care poți să-l faci mai bine decât se face acum în piață (de exemplu, poți face ceva mai repede, mai bine, mai ieftin, mai des?). Pentru fiecare cerință de mai sus, notează rezultatele cercetării tale.
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Ce poți să faci cu aceste informații? Ce elemente ai găsit care pot să te ajute să-ți construiești și tu o ofertă pentru clienții tăi?
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Cum îți poți îmbunătăți oferta? Poți să oferi un pachet mai mare de produse sau servicii care să rezolve mai multe dintre problemele potențialilor tăi clienți? Poți să oferi un bonus care să crească valoarea pe care o primesc?
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Prezintă-ți afacerea și promisiunea față de clienți într-un text publicitar. Cum ar suna acesta? Începe cu problema potențialilor clienți și descrie-o într-un mod prin care să le atragi atenția. Apoi vorbește despre soluția ta și, în final, prezintă-le oferta ta. Asigură-te că închei prin a le spune potențialilor clienți cum pot să cumpere produsele sau serviciile tale. Trebuie să te contacteze la telefon? Trebuie să intre pe un link? Trebuie să-ți trimită un mesaj? Trebuie să stabiliți o întâlnire? Trebuie să vină la magazinul tău?
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Următorul pas este să descoperi cum poți să faci astfel încât acest mesaj publicitar să ajungă la clienții tăi potențiali. S-ar putea ca o reclamă să necesite o investiție destul de mare pentru tine însă asta nu trebuie să te oprească. În zilele noastre există zeci de metode de promovare, multe dintre ele chiar gratuite. Bineînțeles, cel mai probabil va trebui să investești măcar timp și răbdare. Una dintre cele mai bune metode este să îți creezi un cont pentru afacerea ta pe rețelele sociale cum ar fi Facebook, Instagram, TikTok sau pe YouTube. Apoi poți să postezi aceste mesaje publicitare sau poți chiar să înregistrezi câteva videouri prin care îți prezinți produsele și serviciile. Pentru început, o înregistrare cu telefonul mobil este suficient. Notează ideile tale de promovare mai jos:
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Îți spuneam mai devreme că este o idee foarte bună să faci o cercetare de piață. Cercetarea ne ajută foarte mult să înțelegem care este cel mai bun mod prin care să ne promovăm afacerea. Ce texte folosesc alte afaceri similare în promovare? Ce videouri postează pe rețelele sociale? Cum vorbesc cu potențialii clienți în aceste materiale? Care sunt subiectele care le atrag atenția potențialilor clienți? Ce poți și tu să faci similar ca să-ți promovezi afacerea?
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Prin ce alte metode mai poți să te promovezi? S-ar putea ca vechile metode cu fluturași publicitari împărțiți pe stradă să nu fie tocmai la îndemână. Chiar și așa, pe lângă rețelele sociale mai există metode prin care potențialii tăi clienți să audă despre afacerea ta. Poți să participi la diverse târguri, poți să discuți direct cu ei, poți să contactezi alți oameni care să scrie despre tine pe internet, să participi la un podcast, să dai un interviu pentru o televiziune locală sau poți să faci un parteneriat cu o companie sau cu o altă persoană care să se ocupe de promovare. Idei sunt multe, însă important este să le găsești pe cele care se potrivesc momentan. Caută și alte metode de promovare și notează-le mai jos.
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Alege un nume pentru afacerea ta și pentru produsul sau serviciul pe care îl oferi.
_________________________________________________________________________
Ce altceva poți să faci ca să atragi clienți? Poți să le oferi o mostră gratuită a produsului tău? Poți să le oferi o sesiune gratuită sau o demonstrație a serviciilor tale? Poți să-ți construiești un portofoliu cu ce ai reușit să faci până acum pentru alți clienți sau cunoscuți prin care să le arăți rezultate concrete? Poți să ceri un testimonial de la clieți vechi pe care să-l arăți prospecților? Poți să ceri recomandări de la clienți, prospecți sau de la cunoscuți?
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Caută pe internet o aplicație prin care să poți să-ți creezi elemente vizuale cum ar fi logo sau imagini de promovare. Notează mai jos ce aplicații sau resurse gratuite ai găsit și creează-ți un logo și alte elemente de promovare:
_________________________________________________________________________
Caută pe internet o aplicație prin care să poți să-ți creezi un site de prezentare gratuit. Notează mai jos ce aplicații sau resurse gratuite ai găsi și crează-ți un site de promovare:
_________________________________________________________________________
Planifică o strategie de promovare. Pune laolaltă tot ce am discutat până acum și fă un plan ca să o pui în practică.
Un detaliu foarte important din orice afacere este partea financiară. Următoarele întrebări te vor ajuta să-ți planifici cheltuielile, să-ți stabilești prețul pentru produsele sau serviciile tale și să te asiguri că rămâi cu profit.
Din cercetarea ta, cât costă produsele sau serviciile similare cu cele pe care le oferi tu?
_________________________________________________________________________
Cât te costă producția pentru produsul sau serviciul tău? Verifică toate costurile pentru fiecare lucru pe care l-am discutat mai devreme și adună-le. Dacă obții mai multe produse din materia primă pe care ai notat-o, calculează care este costul pentru un produs.
Notează mai jos care este costul final de producție pentru o unitate.
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Ce costuri ai în plus pe lângă crearea produsului? Poate fi un website, poate fi ajutorul primit de la alte persoane, pot fi diverse materiale auxiliare, poate fi transportul prin oraș pentru cumpărături și cercetare, poate fi promovarea, poate fi o chirie, o tarabă sau o rulotă din care să-ți vinzi produsele.
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Care este costul tău total ca să poți să începi? Adună toate costurile de mai sus. Ia în calcul un număr inițial de produse, cheltuiele auxiliare pentru o lună sau orice alte costuri ai notat mai sus.
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Cu acest total în minte, care crezi că ar fi un preț bun de vânzare pentru produsul tău?
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Este similar cu prețul din piață? Dacă nu, ce poți să faci diferit ca potențialii clienți să cumpere de la tine?
_________________________________________________________________________
Cum poți să mai scazi costurile? Este o metodă prin care poți să îți optimizezi cheltuielile în afacere?
_________________________________________________________________________
Care este marja de profit care îți rămâne?
_________________________________________________________________________
De câți bani ai nevoie ca să începi? Dacă oferi doar servicii și te promovezi prin metode gratuite, această sumă poate fi chiar 0!
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
De unde poți face rost de suma necesară ca să îți începi afacerea?
_________________________________________________________________________
Cine te poate ajuta să începi?
_________________________________________________________________________
Din ce alte resurse poți învăța ca să îți deschizi propria afacere?
_________________________________________________________________________
Fă un plan concret și stabilește care sunt următorii pași.
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Felicitări! Ai un plan solid pentru prima ta afacere. Deși planurile sunt importante, ele nu înseamnă nimic fără acțiune. Începe să completezi aceste fișe și să lucrezi la deschiderea primei tale afaceri.
© Copyright 2024 Copii Remarcabili. Website creat de webactiv.ro